INP (Interaction to Next Paint) – Nowość w Google Core Web Vitals
Ponad 50% użytkowników opuszcza stronę, jeśli ładowanie trwa dłużej niż trzy sekundy, ale czy wiesz, że teraz Google bierze pod uwagę nie tylko szybkość ładowania, ale również szybkość interakcji ze stroną? Z dużym zainteresowaniem odbieram wiadomości o nowych Core Web Vitals, które wprowadzają nowy wskaźnik jakim jest INP, czyli Interaction to Next Paint. To przełom w analizie wskaźników jakości strony oferowanej przez narzędzia takie jak Google Search Console czy PageSpeed Insights. John Mueller z Google potwierdza, że ten parametr będzie miał bezpośredni wpływ na pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania.
Zrozumienie i optymalizacja INP może być wyzwaniem, ale nie oznacza to, że powinniśmy gonić za doskonałą punktacją za wszelką cenę. Ważne jest, aby poszukiwać równowagi między techniczną optymalizacją, a wartościową treścią, która naprawdę angażuje użytkownika.
Kluczowe informacje
- Interakcja z witryną jest równie ważna jak jej czas ładowania.
- INP jest wskaźnikiem, który znajdziesz w narzędziach Google Search Console i PageSpeed Insights.
- Optymalizacja pod INP może nieznacząco wpłynąć na pozycję strony w wynikach wyszukiwania.
- Nie skupiaj się wyłącznie na punktacji w Core Web Vitals, ale staraj się zachować balans pomiędzy optymalizacją a jakością treści.
- Pozycja w wyszukiwarce zależy od wielu czynników, a nowe Core Web Vitals są jednym z nich.
- Należy pamiętać, że wdrożenie INP nie jest częścią marcowej aktualizacji algorytmu Google (o której można przeczytać w tym artykule).
Jak INP zmienia Google Core Web Vitals?
Wprowadzenie metryki Interaction to Next Paint (INP) do Core Web Vitals przez Google stanowi rewolucyjną zmianę w sposobie, w jaki deweloperzy i właściciele witryn mogą mierzyć doświadczenie użytkownika.
Definicja INP i znaczenie dla responsywności stron
INP, wykorzystując dane z Event Timing API, pozwala na bardziej precyzyjną analizę czasu odpowiedzi strony na interakcje użytkownika. Zastępuje on dotychczasowy wskaźnik FID (First Input Delay). Dzięki temu rozszerzono zakres monitorowania problemów z responsywnością, umożliwiając lepszą diagnostykę zachowania strony.
Poruszanie przez stronę: problemy użytkowników i ich doświadczenia
Podczas gdy użytkownicy coraz bardziej oczekują natychmiastowej reakcji na swoje działania, problemy z responsywnością mogą znacznie pogorszyć ich doświadczenie użytkownika (UX). Metryka INP dostarcza cennych informacji o wszelkich opóźnieniach, które mogą prowadzić do frustracji i odpływu odwiedzających.
Zastąpienie FID przez INP – wpływ na witryny internetowe
Zmiana wskaźników Google, tzn. zastąpienie FID przez INP, planowana jest na marzec 2024 roku. To ważne, aby deweloperzy już teraz zaczęli przygotowywać się do aktualizacji Core Web Vitals, aby ich strony mogły spełniać nowe standardy i dostarczać wysokiej jakości user experience.
Dokładnie analizując te kwestie, oto jak nowa metryka INP może zostać przedstawiona w kontekście dostępnych narzędzi i standardów:
Wskaźnik | Co mierzy? | Narzędzia diagnostyczne | Znaczenie dla SEO |
FID | Czas reakcji strony na pierwszą interakcję | PageSpeed Insights, Google Search Console | Doświadczenie użytkownika podczas interakcji początkowej |
INP | Czas reakcji strony na wszystkie interakcje | Event Timing API, Google Search Console, Page Speed Insights | Ogólna responsywność i doświadczenie użytkownika |
Aktualizacja Core Web Vitals o INP umożliwi bardziej kompleksową ocenę efektywności strony oraz zaoferuje możliwość przeanalizowania każdego elementu, który może wpływać na reaktywność strony. Możemy oczekiwać, że po zmianie wskaźników, witryny optymalizowane pod kątem INP będą lepiej postrzegane przez algorytmy Google, co przełoży się na ich widoczność w wynikach wyszukiwania.
Interaction to Next Paint – jak interpretować nowy wskaźnik
Interpretacja INP wymaga zrozumienia, że nie jest to tylko kolejna metryka, która ma zwiększać naszą frustrację. To przede wszystkim mechanizm, który umożliwia głębsze wglądy w reaktywność naszych witryn i pozwala precyzyjniej dostosować je do potrzeb użytkowników.
W kontekście optymalizacji responsywności, priorytetem staje się szybkość reakcji na działania odwiedzającego. INP oferuje nam obiektywną ocenę, jak interaktywne elementy odpowiadają / reagują w różnych scenariuszach użytkowania.
Warto traktować INP jako szansę na dalsze doskonalenie, nie zaś jako barierę. Mój cel jako analityka SEO to wykorzystanie tych danych dla zapewnienia najwyższej jakości i użyteczności stron internetowych.
FAQ – najczęściej Zadawane Pytania
Co to jest INP w kontekście nowych Core Web Vitals?
INP, czyli Interaction to Next Paint, to nowy wskaźnik jakości strony wprowadzony przez Google, który mierzy czas wszystkich interakcji użytkownika na stronie internetowej. Ma na celu lepsze odzwierciedlenie responsywności strony.
Gdzie mogę sprawdzić dane dotyczące INP dla mojej strony internetowej?
Dane dotyczące INP można śledzić za pomocą narzędzia PageSpeed Insights oraz w raporcie Core Web Vitals dostępnym w Google Search Console.
Dlaczego INP zastąpi obecny wskaźnik FID i kiedy to nastąpi?
FID zostanie zastąpiony przez INP, ponieważ nowy wskaźnik lepiej odzwierciedla responsywność strony internetowej. INP ocenia opóźnienia we wszystkich interakcjach użytkownika, co lepiej odzwierciedla prawdziwe doświadczenia użytkownika. Zmiana ta ma wejść w życie w marcu 2024 roku.
Jakie problemy z responsywnością strony mogą wpłynąć na wynik INP?
Problemy z responsywnością strony mogą obejmować długie zadania obciążające główny wątek przeglądarki, skutkujące niereagowaniem na akcje użytkownika, takie jak kliknięcia lub dotknięcia, co prowadzi do złego doświadczenia użytkownika.
Czy skupianie się na poprawie INP zagwarantuje lepsze pozycjonowanie mojej strony?
Choć INP jest w miarę istotnym parametrem wpływającym na pozycjonowanie, John Mueller z Google podkreśla, że nie należy skupiać się wyłącznie na drobnych punktach w celu optymalizacji SEO. Zamiast tego, należy dążyć do stworzenia ogólnie lepszej jakości strony i pozytywnego użytkowego doświadczenia.
W jaki sposób najlepiej interpretować wyniki nowego wskaźnika INP?
Wyniki INP należy traktować jako wskaźnik szybkości reakcji strony na interakcje użytkownika. Dobry wynik oznacza, że większość interakcji jest przetwarzana w satysfakcjonująco krótkim czasie, co zapewnia lepsze doświadczenia użytkowników i może poprawić ocenę jakości strony przez algorytmy Google.
Czy nowy wskaźnik INP będzie miał wpływ na raporty Core Web Vitals dostępne w Google Search Console?
Tak, Google planuje uwzględnić dane dotyczące INP w raporcie Core Web Vitals w Google Search Console w trakcie tego roku, by dać webmasterom i deweloperom więcej czasu na zrozumienie i optymalizację nowego wskaźnika przed jego pełnym wdrożeniem w marcu 2024.